Kobyłka apokalipsy

 

W wydawnictwie WBPiCAK ukazała się książka Adama Poprawy „Kobyłka apokalipsy”. Prezentujemy fragmenty:

Podwukątnie

Przytrzymuję z obu kątów dolną krawędź przyklejanej tapety, a Izia

 – Musisz trzymać ruchomo.

IX ‘09

Na Szewskiej

w bramie dawnej filozofii na siódemkę. Otwierają się drzwi, w sobotę pod wieczór? Dwie średniostarsze, portiernia lub sprzątanie, jeśli właśnie w sobotę. Ondulowana, oddymny głos, druga z dużą ciemnorudą. Choroby, komunie, tramwaj, druga wsiada, na odwróceniu

– Szczęśliwej służby.

V ‘11

Spotkania literackie też prowadzi

W Tajnych Kompletach babka dość całkiem, pyta Karola w fotelu nad komputerem, jak dojść do Muzeum Narodowego. Karol wyciąga się niżej i wygodniej, tłumaczy z gestyką i MPK; może niepotrzebnie: pieszo kawałek, ale praktycznie tylko dwa duże kąty proste, w Szewską lub Świętej Katarzyny w lewo i potem w prawo wzdłuż Odry. Kobieta niepewnie potakuje, wychodzi. Przed księgarnią patrzy w prawą stronę, lewą, przez chwilę też na dachy i niebo. Wraca

 – A po ile jest kawa?

VII ‘11

Zdążę przed tramwajem

do łaziebnego sklepu? Czasowo, nie przebiegając. Powinienem

 – Ma pan sitka do zlewozmywaków?

– Jeśli chodzi o takie, co zatrzymują włosy, to nie.

IX ‘11

A nie szarpał

Baba do psa sprzed bankomatu

 – Czekaj, bo nie widzisz, że gówno mam, to jeszcze zgubię.

XI ‘11

Adam Poprawa (ur. w 1959 r.) poeta, prozaik, historyk literatury, krytyk literacki i muzyczny, pracownik naukowy Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Autor zbiorów wierszy, utworów prozatorskich, prac literaturoznawczych oraz krytycznoliterackich. Debiutował w 1981 r. w niezależnym czasopiśmie studenckim „Refleks”. Wydał m.in. tomiki wierszy Komentarz od Dantego (1990), Koncert na adwent (1995), monografię Kultura i egzystencja w poezji Jarosława Marka Rymkiewicza (1999), zbiór szkiców Formy i afirmacje (2003), tom prozatorski Walce wolne, walce szybkie (2009). Członek jury Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius. Publikował m.in. w: „Nowym Życiu”, „Tygodniku Kulturalnym”, „Res Publice”, „Przeglądzie Powszechnym”, paryskiej „Kulturze”, „Obecności”, „Więzi”, „brulionie”, „Kresach”, „Tygodniku Powszechnym”, „Odrze”, „Twórczości”. Prowadzi w „Odrze” rubrykę płytową CDn, jest felietonistą „Czasu Kultury”.