Andruchowycz & Karbido w jubileuszowej trasie

Już dziesięć lat trwa artystyczna współpraca pierwszego laureata Literackiej Nagrody Europy Środkowej „Angelus”, znakomitego ukraińskiego pisarza Jurija Andruchowycza z wrocławską post-rockową eksperymentalną grupą muzyczną „Karbido”.

Efektem tej współpracy są cztery płyty  oparte na fragmentach poezji i prozy  Andruchowycza: Samogon, Cynamon, Absynt i najbardziej eksperymentalny Atlas Estremo. W odróżnieniu od poprzednich projektów zrealizowanych przez Andruchowycza i Karbido i zarejestrowanych na trzech pierwszych płytach . Na Atlas Estremo warstwę tekstową melorecytacji ukraińskiego pisarza stanowi nie jego poezja a proza z „Leksykonu miast intymnych”. Andruchowycz  ze strzępów swoich tekstów; urwanych zdań, fraz tworzy rodzaj poetyckiego collage`u. Również muzyka stworzona przez Karbido różni się od tej z poprzednich projektów. Twórcy zrywają z estetyką post- rockowego widowiska poetyckiego. Tym razem jest bardziej surowa i oszczędna.

„To były wspaniałe lata doświadczeń, dyskusji i podróży. Nagraliśmy cztery płyty, zagrał kilkadziesiąt koncertów i nauczyliśmy się być jednym organizmem muzycznym – powiedziała ukraińskiej prasie Andruchowycz.

Jubileusz artyści postanowili uczcić serią koncertów. Odwiedzą Odessę, Kijów i  Wrocław. W programie  koncertów znalazły się utwory z wszystkich czterech albumów.

Karbido  to eksperymentalna grupa muzyczna i interdyscyplinarna o zmiennym w zależności od potrzeb składzie. Najbardziej znanym projektem zespołu jest spektakl audio Stolik – koncert grany na drewnianym, elektroakustycznym stole własnego autorstwa. Uniwersalizm, zaskakującą nośność pomysłu i żywiołowe wykonanie doceniono podczas 37 Przeglądu Piosenki Aktorskiej OFF we Wrocławiu, nagradzając Karbido Grand Prix OFF (Tukan OFF). Od tego czasu (2006−2010) „Stolik” miał ok. 200 wykonań, w tym podczas najważniejszych festiwali muzyczno-teatralnych, m.in. „Malta”, „Kontakt”, „Konttrapunkt”, „Warszawski Festiwal Teatralny”, „Przystanek Woodstock”, „Prixvisionica” – w Polsce oraz „Hong-Kong Arts Festival”, „Fadjr Teheran”, „Edinburgh Fringe”, „Dublin Fringe”, „Israel Festival”, „Stimul Praha”, „VEO Valencia”, „Canterbury Arts Festival”, „Polenmarkt”, „PAZ Oldeburg”, „Milton Keynes International Festival”, „Strasbourg Musica Festival”, „GogolFest Kijev” oraz licznych występów gościnnych w Europie.

Karbido to także autorzy oprawy muzycznej do spektakli teatralnych: „111” – Teatr Horzycy w Toruniu, „Medea” – Teatr Lalek we Wrocławiu, „Miasto utrapienia” w Teatrze Miejskim w Gdyni, „Świat jest skandalem” w Teatrze Śląskim w Katowicach, „Sex Machine” w Teatrze Muzycznym Capitol (wszystkie w reż Tomasza Mana) oraz „Piotruś Pan” w Teatrze W. Bogusławskiego w Kaliszu (reż. Michał Derlatka). Zrealizowali też muzykę do przedstawienia Tchernobyl TM – wspólnego projektu teatrów Biuro Podróży i Arabesky (Kharkiv), do musicalu „Śmierdź w górach” w Teatrze Muzycznym Capitol (reż. Konrad Imiela i Cezary Studniak), a także do przedstawienia „Cubus” w reż. Miachała Derlatki (teatr PWST Wrocław w kooperacji z Akademiami Teatralnymi w Pradze i Bratysławie).

Od 2009 Karbido współpracuje z Teatrem Polskiego Radia w Warszawie – są autorami opracowań dźwiękowych i muzyki słuchowisk komponowanych – „Kartoteka” S. Różewicza, „Moja Abba” i „Sex Machine” T. Mana. Za oprawę muzyczną i dźwiękową słuchowiska „Kartoteka” autorzy zostali nagrodzeni na festiwalu „Dwa Teatry 2010” w Sopocie. Karbido tworzą: Igor Gawlikowski, maot (wł. Marek Otwinowski), Tomasz Sikora, Peter Conradin Zumthor (CH), Marcin Witkowski, Paweł Czepułkowski, Michał Litwiniec, Jacek Fedorowicz.